61
tuře
42
a Nového urbanismu
43
. Architektonické školy takto
orientované, mohou nabídnout mnohem rozsáhlejší škálu
vzdělání pro studenty architektury, kteří budou v budouc-
nos disponovat širšími znalostmi tradičního navrhování a
mohou nabídnout přirozenou alternavu k moderniscky
orientovaným projektům. Architektonické školy zaměřené
výhradně na modernismus, které neumožní z různých důvo-
dů rovnocennou výuku tradicionalismu, logicky nemohou
konkurovat školám, které naopak alternavu tradicionalis-
mu umožní. Pokud by navíc došlo ke znovuotevření výuky
architektonického stylu Beaux-Arts
45
, který byl vytlačen
modernisckými tendencemi, vzniklými po první světové
válce, tak m lépe, protože o to více by byla renesance tra-
dicionalismu přirozená. Skutečnost, že z architektonických
škol budou vycházet mimořádně připravení architek, zvýší
zájem investorů o tradicionalisckou architekturu a urba-
nismus, a zejména o styl Nového urbanismu
43
. Že zájem
o tradicionalismus skutečně existuje, dokládají i existující
instuce a jednotlivci, kteří tradicionalismus podporují a
propagují. Například Instut klasické architektury a umění
v New Yorku
77
má mnoho poboček a těší se velké pozornos
v mnoha státech USA. Existuje také zájem celosvětový. Me-
zinárodní síť pro tradiční výstavbu, architekturu a urbanis-
mus, se sídlem v Londýně
78
má v současné době přes 6 000
členů z více než 100 zemí. Kromě zmíněné pobočky ve Velké
Británii jsou ustanoveny další akvní pobočky ve 33 zemích
světa
78
. Kromě řízené výuky tradicionalismu na univerzitě
Notre Dame také začínají vznikat na dnešních školách archi-
tektury tradicionaliscky zaměřené workshopy, sympozia a
letní školy. Ukazuje se, že zapomenutá tradice Beaux-Arts,
která dominovala na evropských architektonických školách
a prožívá dnes svou renesanci v USA, se opět vrací na ev-
ropskou půdu. Ukazuje se také, že domnělé celebrity sou-
časného globálního modernismu nemusí být nutně spásou
architektury, nebo důvodem k jejich následování. Zdá se, že
nastavená dogmata současného modernismu, spolu s jejich
stoupenci, nemohou být všeobjímajícími pravidly, a to bez
ohledu na to, jakkoli jsou celebrovány nebo obhajovány
79
.
Tradicionaliscké architektonické navrhování, které v minu-
los navazovalo na předchozí generace a stále i dnes nava-
zuje na klasická učení, pokračuje ve stylu nové tradice. Ov-
šem v současném většinovém a dominujícím akademickém
prostředí, původní tradicionalismus změnil svou prakckou
funkci a přesunul se do roviny historie architektury, památ-
kové péče a ochrany kulturního dědictví
80
. Modernismus v
současném architektonickém školství, architektonické praxi,
v komorách architektů a ve stavebních předpisech odsunul
tradicionalismus na vedlejší kolej a vyřadil jej z výukových
osnov akreditovaných škol. Přestože se jedná o nerovnou
a neférovou hru, protagonisté tradicionalismu, věrni svým
idejím a tradici, zaujímají stanovisko korekvní empirie. A
to jak v rovině navrhování
81
a posuzování
82
, tak v popisování
historických skutečnos
83
.
VĚDECKÉ METODY V TEORII TRADICIONALISTICKÉ
ARCHITEKTURY A POUŽITÍ V PRAXI
Další empirickou metodou je posunu teorie architektury a
architektonického navrhování do vědecké roviny
84
. Podob-
ně jako je tomu v ostatních vědeckých oborech, i v architek-
tuře je možné měřit její kvalitu pomocí fyzických, lékařských
a biologických metod. Filosoe komplexity sjednocené te-
orie architektury
85
vychází z jazyka vzorců
23
. Neupřednost-
ňuje tradicionalismus a klasicismus pouze z lozockého a
esteckého hlediska
86
, nýbrž zaujímá pozici vědeckou. Svá
zjištění získává pomocí fyzických, lékařských a biologických
měření, na základě kterých vykazuje měřitelné a ověřitel-
né výstupy. Kromě empirických postupů dochází také k
významnému posunu v rovině lozocké a estecké. Krása
stavby se může opět stát důležitým faktorem, který bude
zastupovat a obhajovat hodnotu navržených a postavených
staveb. Přítomnost krásy
87
a kvality uměleckých děl může
být stejně úměrná jako přítomnos krásy a kvality architek-
tury a urbanismu. Použim stejné metody měření jak pro
architekturu, tak pro umělecká díla můžeme stylově a kva-
litavně sjednot obě od sebe neoddělitelné složky - archi-
tekturu a sochařství (včetně ornamentu). Je to tedy tradice
a stalemi prověřené hodnoty, které mohou určovat kvalitu
staveb. V tomto kontextu může svou podstatou tradicio-
k tomuto účelu byl vyvinut konkrétní soware určený pro
tradicionalisty70. Principy Beaux-Arts, pokud se budou opět
vyučovat, pravděpodobně budou také používat tradiční
techniky a počítačem podporované projektování (CAD). V
takovém prostředí smíšených médií se očekává, že výsledek
bude orientován například na klasickou architekturu. Pro
tento účel by měly být přizpůsobeny specické nástroje,
používané pro tradiční design. Tradiční kresba, malba a
modelování ze sádry by se měly dále předávat digitálním
médiím podporovanými spojnicemi. Fyzický návrh zpraco-
vaný ve 2D a ve 3D bude naskenován a použit v digitálním
prostředí. Pro tento účel budou použity specické doplňky a
nadstavby pro každou aplikaci, která bude spojovat tradiční
a digitální designerské techniky. Dalším krokem je vytvoření
konkrétní aplikace, která bude speciálně vyvinuta pro tra-
diční a klasický design. Ve výuce tradicionalismu Beaux-Arts
by měly být zařazeny teorecké a prakcké disciplíny, zamě-
řené na použi uměleckých řemesel v tradicionalisckém
designu, ve stylu Nového klasicismu, v kombinaci se sou-
časnými počítačovými technologiemi. Dále by měla být vy-
tvořena znalostní báze k zvládnu a programování tradicio-
naliscky orientovaného počítačového soware, s využim
současných počítačových technik a doplňků pro tento nový
typ soware (Clasicad), a vyvinutého speciálně pro klasic-
ký design nebo pro stávající soware, například Designcad,
Sketchup, Revit, Archicad, Vectorworks, Rhinoceros, FormZ,
Solidworks, Cinema4D, 3ds Max, Modo, Lightwave, ZBrush,
3D Coat atd. V kombinaci s tradičními sochařskými techni-
kami, jako je modelování sádrového ornamentu, řezbářství
nebo kamenosochařská praxe pro architektonické prvky,
nabízí širokou škálu využi pro architekty, designéry a so-
chaře. Pro tento projekt by měl být použit zejména soware
Designcad a Autocad, Sketchup, Revit, Archicad, Cinema 4D,
Rhinoceros, Zbrush a Solidworks. Výsledkem tohoto proce-
su je propojený, kreavní ekosystém, od návrhu, vizualiza-
ce, virtuální prezentace a prefabrikace tradicionalisckého
designu, ve formě akreditovaných disciplín tradicionalismu
a Nového klasicismu, na státních vysokých školách architek-
tury, designu a umění
75
.
DŮVOD K OBNOVĚ TRADICIONALISMU
A BEAUX-ARTS
Návrat k tradicionalismu a konzervasmu
76
v architektonic-
kém navrhování je alternavou k současnému modernis-
ckému navrhování. Stalemi prověřená architektonická
tradice jsou klasický řád, symetrie, řemeslo, sochařství a or-
nament. Jsou neoddělitelnými, nadčasovými a stálými hod-
notami v architektuře. Bez těchto složek se díla architektury
stávají obyčejnými ulitárními stavbami, s designem po-
dobným módě, bez trvalých a stylově nadčasových hodnot.
Vyřazení klasického řádu, řemesla, sochařství a ornamentu
z architektury - je doménou současného architektonického
navrhování. Nedostatečné vzdělání a profesní nepřiprave-
nost architektů, díky dominantnímu modernisckému smě-
řování výuky, je jedním z negavních dopadů na architekto-
nickou profesi. Avšak teprve tehdy, kdy takto nepřipravení
absolven škol architektury dostanou možnost realizovat
stavby, jsou důsledky znát v celém rozsahu. Katastrocký
stav modernismem zničených měst v současnos je toho
důkazem. V současné době téměř v každém městě jsou uli-
ce a náměs trvale poškozeny modernisckými stavbami,
nebo rozšířenými ulicemi kvůli dopravě. Existuje snad ně-
jaký důvod nebo rozumné vysvětlení pro to, aby dominant-
ní výuka modernismu pokračovala bez žádných omezení a
výuce tradicionalismu nebyl dán žádný prostor k rozvoji?
Pokud se výuka klasické architektury, jako alternavy k
modernismu, prakkuje např. na škole architektury Univer-
zity Notre Dame v USA
74
, proč by tomu tak nemohlo být i
na ostatních školách architektury? Paralelou k této otázce
může být situace ve studiu medicíny. V Evropě a západním
světě je na lékařských vzdělávacích instucích umožněno
pouze studium západní medicíny. Pokud ovšem se podívá-
me na lékařské vzdělání v Číně, tak na vysokých lékařských
školách je kromě studia západní medicíny také zahrnuto
studium tradiční čínské medicíny. Podobná forma vzdělává-
ní může existovat i na školách architektury, kdy by souběž-
ně s výukou modernisckých tendencí mohl být vyučován
tradicionalismus v podobě Nového klasicismu v architek-