Vážený pane profesore, děkuji vám, že jste přijal nabídku rozhovoru pro český
časopis Stavba, ve kterém v roce 2019 vyšla první recenze Vaší knihy Tvorba
Dystopie. Sedíme nyní v hotelové recepci v Oslu, kde se oba účastníme
několikadenní konference „Krása a ošklivost v architektuře”. S odstupem času si
můžeme znovu popovídat o Vaší knize Tvorba Dystopie a o kontextu. Mohl byste
prosím vyprávět příběh, jak vaše kniha vznikala a co vás přimělo ji napsat?
Je také velmi příjemné vás opět vidět. Je skvělé být zde u příležitosti této konference
a děkuji vám za uskutečnění tohoto rozhovoru, na který se těším. Co se týče počátků
a inspirace mé knihy Tvorba Dystopie, byly spojeny s psaním Oxfordského slovníku
architektury. Když jsem na té knize pracoval s kolegyní Susan Wilsonovou a
připravoval ji pro Oxford University Press, řekla mi: Víte, ve všech životopisech
architektů 20. století a také v různých hnutích spojených s modernismem se
poukazuje na různé problémy těchto lidí a hnutí. Naznačila tím, tam někde by
mohla být další kniha. Přemýšlel jsem o tom a navrhl to zadávajícímu editorovi
nakladatelství Oxford University Press. Považoval to za velmi dobrý nápad, a tak
jsem se toho ujal a v roce 2014 začal knihu psát. Vyšla v roce 2018 a myslím, že to
opravdu pomohlo ucelit všechny mé myšlenky o tom, co bylo špatně. Zdálo se mi,
že to nebyl jen raný takzvaný mezinárodní styl, ale vše, co se od té doby s
architekturou stalo. Také mi to připadalo velmi zvláštní, že alternativní aspekty
architektury (například neoklasicismus, který byl rozšířen po celá 20. a 30. léta v
mnoha zemích) byly ignorovány konvenčními modernistickými historiky, kteří tak
záměrně zkreslovali dějiny architektury, aby vyprávěli pouze jednu stranu příběhu.
Jinými slovy, vůbec se nejednalo o historii. Byla to svého druhu propaganda. Tak
jsem se rozhodl, že to zkusím vyvážit, nejen s mými záznamy ve slovníku, ale s
pečlivě prozkoumanou a vyargumentovanou novou knihou. Tvorba Dystopie byl ve
skutečnosti nápad Susan Wilsonové, a když jsem o tom přemýšlel, řekl jsem si, že je
to docela skvělý nápad a umožní mi to tak trochu upustit páru, jestli chcete.
Jsem samozřejmě obeznámen s Vaším Oxfordským slovníkem architektury a
potvrzuji slova Davida Watkina, že je to nejlepší kniha svého druhu, která byla
vydána. Je zajímavé, že právě podnět Vaší kolegyně Susan Vám pomohl vytvořit
knihu Tvorba Dystopie. Jaké další aspekty Vás k napsání knihy inspirovaly?
No, právě jsem řekl, co mě inspirovalo k napsání a také vysvětlil, jak to fungovalo.
Ale skutečné psaní knihy se samozřejmě neobjevilo jen tak z mé hlavy. Je to 60 let
přemýšlení o tom, architektonické zkušenosti a také obrovské množství četby v
průběhu mnoha let, protože jsem si přečetl všechny svaté texty, chcete-li,
modernismu a upřímně řečeno, již dávno jsem si nemyslel, že jsou moc dobré. Takže
jsem do knihy začlenil mnoho z rané historie modernismu a zpochybnil základy
jakékoli solidnosti v rámci této rané historie, která tam podle mě ve skutečnosti není.
A myslím, že to, co se od té doby stalo s postmodernismem, dekonstruktivismem,
parametrismem a vším ostatním, byly jen další a další překrucování hnutí, která
začala jako dost nesouvislá a stala se ještě nesouvislejší, jak pokračovala na své cestě
zkázy. A pak si myslím, že degradace životního prostředí mě naplnila zoufalstvím,
protože když jsem navštěvoval různá města v Evropě a v Americe, byl jsem zděšen
odlidštěním velké části životního prostředí a kolosálním rozsahem některých těchto
obrovských struktur, které jako by vůbec nebraly v úvahu lidské bytosti. Proto mě
napadl v podstatě zhoubný vliv modernismu, a myslel jsem si, že by bylo
podstatnou součástí knihy poukázat na jeho zhoubnost a na to, jak je destruktivní.
Přesto jeho tvrzení o vědeckém, racionálním, matematickém a funkčním, všechny
tyto věci se zdály být zcela falešné, protože výsledkem byl pravý opak toho, co se
tvrdilo.