ROZHOVOR
2
STAVBA DETAIL 3/2023
Vážený pane profesore, děkuji vám, že jste
přijal nabídku rozhovoru pro český časopis
Stavba
. S odstupem času si můžeme zno-
vu popovídat o vaší knize
Tvorba Dystopie
a o kontextu. Mohl byste prosím vyprávět
příběh, jak vaše kniha vznikala a co vás při-
mělo ji napsat?
Je také velmi příjemné vás opět vidět.
Je skvělé být zde u příležitosti této
konference a děkuji vám za uskutečnění
tohoto rozhovoru, na který se těším. Co
se týče počátků a inspirace mé knihy
Tvorba Dystopie, byly spojeny s psaním
Oxfordského slovníku architektury. Když
jsem na té knize pracoval s kolegyní Susan
Wilsonovou a připravoval ji pro Oxford
University Press, řekla mi: Víte, ve všech
životopisech architektů 20. století a také
v různých hnutích spojených s modernismem
se poukazuje na různé problémy těchto lidí
a hnutí. Naznačila tím, že tam někde by
mohla být další kniha. Přemýšlel jsem o tom
a navrhl to zadávajícímu editorovi naklada-
telství Oxford University Press. Považoval to
za velmi dobrý nápad, a tak jsem se toho ujal
a v roce 2014 začal knihu psát. Vyšla v roce
2018 a myslím, že to opravdu pomohlo ucelit
všechny mé myšlenky o tom, co bylo špatně.
Tvorba Dystopie byl ve skutečnosti nápad
Susan Wilsonové.
Jak jste spokojen s českým vydáním knihy,
které máme před sebou?
Jsem velmi vděčný svým českým kolegům
za jejich laskavou práci a za to, že to dali do-
hromady. Je to opravdu docela věrný překlad,
ačkoli je zřejmé, že nejsem příliš obeznámen
s češtinou, a tak se nemohu vyjádřit ke kva-
litě prózy!
Jaký byl váš nejpřekvapivější ohlas po vydá-
ní knihy?
Pravdou je, že mě to vůbec nepřekvapilo,
protože modernisté a jejich kritici neodpo-
věděli na žádnou z mých otázek. Jednoduše
mě uráželi. Bylo to urážení ad hominem,
čistě a jednoduše, bez snahy vyvrátit ně-
jaké mé argumenty nebo něco podobného,
bylo to jen urážení. Tak tohle dělají totali-
táři: nezapojují se do řádné argumentace.
Prostě se drží svého zakořeněného posto-
je bez ohledu na to, jak neudržitelný je.
A to se, obávám se, stalo. Ale samozřejmě
byli i jiní, vnímavější, kteří viděli význam
té knihy, viděli, že vyvolá diskusi, a mno-
zí další chválili to, co označovali za mou
odvahu zaútočit na to, co bylo v podsta-
tě stanoviskem establishmentu, skutečně
establishmentu, který podle mého názoru
nemá právo na to, aby tam byl.
Můžete prosím vysvětlit název vaší knihy
Tvorba Dystopie
?
Kniha má také podtitul Podivný vzestup
a přežívání architektonického barbarství.
Chci tím říci, že architekti (až na čestné vý-
jimky) se rozhodli zničit životní prostředí.
Jinými slovy, vytvářejí dystopii. A připadá
mi velmi zvláštní, velmi podivné, velmi zlo-
věstné, že tento kult ošklivosti získává stá-
le více a více stoupenců, že je nyní považo-
ván za normální, že přežil veškerou kritiku,
přesto to pokračuje a je to stále horší a horší
a stále dražší, a přesto budovy vydrží jen
velmi krátkou dobu a pak se musí zbourat.
Budovy, které nefungují, do kterých zatéká
a ve kterých nikdo nechce bydlet, jsou nám
ostatním vnucovány dogmatickými archi-
tekty, kteří uvažují v abstrakcích a vůbec
jim nezáleží na lidstvu. A domnívám se, že
vysvětlení je opět velmi zvláštní, protože
si myslím, že to, co to je, je vlastně jakým-
si kvazináboženským fundamentalistickým
kultem, který nesnese žádnou opozici, který
je sebereferenční. Jinými slovy, architekti se
kritizují a plácají se po zádech, udělují ceny
těm nejobskurnějším projektům, říkají si
„starchitect“ – „hvězdný architekt“, drbou
se vzájemně na zádech, když se ty věci niko-
mu nelíbí. Jsou tam například vysokoúrov-
ňové chodníky, které využívají zloději, van-
dalové a zločinci, a všude jsou vždy odpadky.
Kteří lidé by si tuto knihu měli určitě přečíst?
Myslím, že jedním z problémů jsou školy
architektury, které nejsou vzdělávacími za-
řízeními, jsou indoktrinačními centry. Lidé
jsou indoktrinováni. Pokud se neřídí posled-
ní módní linií schválenou modernisty, nejsou
způsobilí. Ve skutečnosti se tedy vůbec nejed-
ná o vzdělávací zařízení. Myslím, že tuto kni-
hu by si měl přečíst opravdu každý, kdo se po-
dílí na rozhodování o zastavěném prostředí:
politici, urbanisté, architekti. Potíž je ovšem
v tom, že všichni mají tak vymyté mozky, že
věří v opak toho, na co v knize poukazuji: drží
se toho, že to, co bych prohlásil za destruktiv-
ní, je vlastně jakousi povinnou dokonalostí,
kterou je třeba následovat. A to zjevně není.
Ale bude to pokračovat jako předtím, dokud
úplně nezměníme architektonické vzdělává-
ní. A to znamená, že si opravdu myslím, že
musíme ustavit alternativní vzdělávací in-
stituce a získat politickou podporu, aby to
uznaly. Modernisté nedokážou používat ma-
teriály. Nedokážou přemýšlet, jak například
skládat cihly dohromady, aby vytvořily vzor.
Jaká úskalí se objevila při sepisování této
knihy? Potýkal jste se s nějakými těžkostmi?
Tedy měl jsem nějaké potíže. Naneštěstí
editor z Oxford University Press, se kterým
jsem si velmi dobře rozuměl, prodělal těžkou
mrtvici, a přestože to byl mladý muž, stal se
značně nemohoucím. Někteří lidé, se který-
mi jsem musel jednat v závěrečných fázích
psaní knihy a odevzdávání obrázků a textu
do Oxfordu, se nechovali ke mně ani ke kni-
ze přátelsky. Ve skutečnosti na delší dobu
uvázla v systému, než byla konečně vydána.
Naštěstí se můj původní redaktor po velmi
dlouhé době vrátil, a i když byl fyzicky dost
postižený, psychicky byl v pořádku. A nako-
nec věc vyřešil a kniha byla vydána. Podle
mě vydaná kniha dopadla velice dobře.
Jakým výzvám bude čelit příští generace
architektů, pokud začnou spolupracovat
a vzdělávat se z vaší knihy?
EMIL ADAMEC
Krása a ošklivost
v architektuře
Rozhovor s profesorem Jamesem Stevensem Curlem proběhl 15. května letošního roku v Oslu,
kde jsme se sešli při příležitosti konference „Krása a ošklivost v architektuře“.